NIETRAFIONY PREZENT ŚWIĄTECZNY – JAK GO ZWRÓCIĆ?
Boże Narodzenie to chyba najbardziej inspirujące święta w całym roku. Wielu z nas ogarnia wówczas zakupowa gorączka. Niestety gwiazdkowe prezenty nie zawsze trafiają w gust osób obdarowanych. Co wówczas? Nasza rada jest taka: świąteczne zakupy dokonywane w sklepach stacjonarnych należy dobrze przemyśleć. Nie każdy bowiem sprzedawca umożliwia zwroty czy wymianę – i jak najbardziej ma do tego prawo. Zalecamy więc przed zakupem danego produktu w sklepie stacjonarnym zapytać, czy istnieje możliwość zwrotu, a jeżeli tak to w jakim terminie i jakie są warunki.
Oczywiście inaczej wygląda sytuacja w przypadku zakupów dokonywanych w sklepach internetowych. Zgodnie z art. 27 ustawy Prawo konsumenta każdy konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Najlepiej zrobić to listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania Twojego oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zwrócić Ci wszystkie dokonane płatności. Zwrot płatności powinien nastąpić przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użyłeś kupując, chyba że wyraźnie zgodziłeś się na inny sposób zwrotu.
Pamiętaj również, że masz obowiązek zwrócić rzecz sprzedawcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez sprzedawcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpiłeś od umowy, chyba że sprzedawca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Kupując jako konsument ponosisz tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że sprzedawca zgodził się je ponieść lub nie poinformował Cię o konieczności ich poniesienia.